تانکر هوایی چیست و انواع آن

اگر با کمی دقت در بسیاری از مناطق شهری و یا شهرک های صنعتی نگاهی بیندازید حتماً مخازنی را خواهید دید که در ارتفاع و بر روی پایه هایی قرار گرفته اند. این برج های ذخیره آب، با عنوان مخزن آب هوایی، منبع آب هوایی و یا تانکر آب هوایی شناخته می شوند. 

در گذشته که مشکل کم آبی و افزایش جمعیت بسیار نا محسوس بود، این برج های ذخیره آب نقش بسزایی در تامین آب شهرها و شهرک های صنعتی داشتند و البته هنوز هم بسیار با اهمیت هستند. 

در حال حاضر نیز این مخازن آب که عمدتاً از جنس فلز هستند و شکل و شمایل شبیه به هم دارند تقریبا همه جا به چشم می خورند مخصوصا اگر در جایی زندگی میکنید که دارای محلات متراکم و تراکم جمعیت زیادی است. در این مقاله در ارتباط با مخازن آب هوایی توضیحاتی ارائه می دهیم. 

امروزه به دلیل توسعه شهری و افت فشار آب، به تنهایی مخازن آب هوایی جوابگو نبوده و در کنار آن بسیاری از ساختمان ها و واحدهای صنعتی نیاز به نصب مخزن آب جداگانه ای دارند. 

انواع مخازن آب هوایی 

این مخازن به طور کلی به چهار دسته مخازن هوایی فلزی ، مخازن هوایی بتنی، مخازن هوایی پلاستیکی و مخازن هوایی چوبی تقسیم می شوند. نوع سوم یعنی مخازن پلاستیکی اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند و به نظر میرسد بتوانند جایگاه بیشتری را به خود اختصاص دهند. قیمت مخزن آب هوایی با توجه به ماده اولیه مورد استفاده و همچنین طراحی آن تعیین می شود.  

برج های ذخیره آب به شکل ها و اندازه های گوناگونی دیده می شوند. در ساختمان های بلند گهگاهی با معضل افت فشار آب مواجه می شویم زیرا ارتفاع این ساختمان ها بیشتر از حدی است که برج های ذخیره آب بتوانند فشار آب آن را تامین کنند، بنابراین همه ی ساختمان های بلند یک مخزن آب و یا برج ذخیره آب اختصاصی دارند. 

منبع آب هوایی چگونه آب مصرفی مورد نیاز را تامین می کند؟ 

برج ذخیره آب در واقع یک منبع آب مرتفع و بزرگ است. برخی از آنها بیش از ۵۰ متر از زمین فاصله دارند. این ارتفاع باهث می شود فشار لازم برای انتقال آب به لوله ها فراهم شود .هر فوت ارتفاع میتواند ۰٫۴۳ psl (پوند در هر متر مربع) تولید فشار کند. منبع آب شهری حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ psl فشار ایجاد می کند. 

اجزای تشکیل دهنده 

این مخازن معمولا از عدسی ها ، بدنه ، پاگرد ، نردبان ، حفاظ ها ، پایه های اصلی ، ساپورت ها ، بادبند ها و لوله های رفت ، برگشت و سر ریز تشکیل میشوند که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. 

عدسی ها بعد از کامل شدند برای پرس و لبه زنی فرستاده شده و در این مدت زمان بدنه مخزن مونتاژ کاری و جوش کاری میشود سپس عدسی ها به بدنه متصل میشود 

بعد از آن پایه های اصلی ( ستون های پایه ) و ساپورت ها و بدنه را جوشکاری و مونتايکاری میشوند. 

بعد از آن آنها را به یکدیگر متصل نموده و مخزن اصلی به پایه وصل میشود و در آخر متعلقات مخزن بر روی مخزن متصل میگردد. 

مدت زمان ساخت یک تانکر هوایی آب بسته به ظرفیت و نوع آن متفاوت میباشد. قیمت منبع تانکر آب هوایی ایستاده بسته به حجم درخواستی از طرف مشتری که در نقشه اجرایی مخزن آب هوایی محاسبه و طراحی میشود به قیمت تانکر هوایی بستگی دارد . 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *